header-img

Sommaren 2017

Hejsan hoppsan bloggen. Välkommen till ett nytt århundrade. Eller? Nä, men det är lite så det känns när man inte har bloggat på evigheters evigheter och livet är upp och ner och annorlunda från senast vi sågs. Jag minns faktiskt inte när jag senast skrev ett blogginlägg här. April? Maj? Oklart. Och jag orkar inte kolla upp det för jag sitter just nu och bloggar från blogg.se appen, mitt i ett konditionspass på gymmet. Så vi skippar såna detaljer, okej? Gött. Men vad har hänt sen senast då, undrar ni kanske? Låt oss blicka tillbacka!


Jag flyttade i min alldeles egna lägenhet vilket fick min hjärna att stressa sönder och ge mig en gigantisk hög med ångest (thanks bro), som gjorde att jag gick in i väggen. Så då sa vi välkommen till en sjukskrivning. Jag har otroligt svårt för förändringar förstår ni, det förstör mina rutiner och allt vad det nu heter, och samtidigt var det femtioelva andra saker som var för sig hade gått att handskas med och överleva. Men eftersom att livet inte alltid är så snällt så gick det mesta käpprätt åt... ja, ni kanske förstår. Sedan var det ju det där med att skaffa hund. Jag planerade in i minsta detalj och var så förbaskat glad. Men det fungerade inte. Som det inte alltid gör, och kanske speciellt inte för mig när jag är sjukskriven med ångest upp till knäna. Så där tog jag det smärtsamma beslutet att lämna tillbaka hundvalpen till uppfödaren. Jag måste fokusera på mig själv och att må bra igen, kände jag. Och trots ett tufft beslut så kändes det rätt. Nu i efterhand har jag fått reda på att personen som köpte hundvalpen efter mig blev tvungen att låta valpen somna in, troligen p.g.a ett medfött fel. Och jag tackar gudarna att det inte blev jag som fick ta det hemska beslutet för då hade jag nog inte överlevt. Inte ens i närheten. Det känns rätt sjukt. Men sånt är livet ibland och det är bara att samla kraft och försöka fokusera på positiva saker i livet istället. I övrigt har jag precis kommit igång med träningen ordentligt igen, mycket tack vare min fantastiska mamma. Ord kan inte ens beskriva hur sinnessjukt bäst hon är. Alltid vid min sida för att stötta, älska och hela mig. Önskar att alla kunde få ha en sådan underbar mamma som jag har. Galet. Minns inte hur mycket jag skrivit om min relation till mat här i de senaste inläggen men jag har inga problem med att vara ärlig. Jag kämpar fortfarande dagligen med att inte äta godsaker. Chips, choklad, bakverk, lösgodis, mängder med vitt bröd. Det är en sinnessjukt svår kamp att försöka vinna. Vissa dagar går det jättelätt. Andra dagar går det inte alls. Det är ett beroende som jag aldrig tidigare känt och det gör så ont att veta hur det förstör. All min framgång med träning och kost i början på året är bortblåst. Men jag kämpar för att hitta någon slags balans igen. Det kommer jag göra, måste jag göra. Men det kommer ta tid. 

Som livet ser ut nu så trivs jag i min lägenhet här ute i Bergsjön. Jag funderar på att skaffa katt istället. Och det håller på att planeras och koordineras med både vårdcentralen och vuxenhabiliteringen för att jag ska må bättre, lära känna mig själv och min diagnos bättre och så jag stegvis kan komma tillbaka till jobbet. Jag mår mycket bättre än för bara någon månad sedan och känner att jag är redo att försöka få tillbaka någon slags normalitet i vardagen igen. Det är skönt. 

Vad mer kan jag säga? Jo just det. En sak som jag tror har hjälpt mig något oerhört under den här tiden är en app. Den heter "3 Good Things" och går ut på att man en gång om dagen får en påminnelse om att fylla i tre saker som gick bra just den dagen. Det handlar om att försöka se och öka positiviteten i sitt liv. Och det är en sak som jag alltid varit dålig på. Hur ser man saker som positivt egentligen, vad räknas som bra? För det där kan vara svårt ifall man - som jag - konstant har lagt ribban för högt och förväntar sig klara av storverk. Så jag har kämpat för att sänka mina egna förväntningar. Ibland får det räknas som storverk att komma ur sängen innan lunchtid. Ibland är det att jag tagit mig ur lägenheten, eller lagat en riktig middag. Ibland är det att jag vågat ta mod till mig och nått ut till en granne med hundar för att fråga om jag får hänga med på promenad. Det behöver inte vara mirakel för att räknas. Det räcker med ett steg i taget. Allting i min takt. Att börja använda den här appen tror jag verkligen har påverkat mitt mående till det bättre. Så himla skönt att känna att man är på gång igen. 

Förresten, om ni har problem med att cykla under en längre tid på gymmet så kan jag garanterat tipsa om att skriva ett blogginlägg. Det har nämligen gått 50 minuter nu haha. Tänk vad man kan åstadkomma när man låter tankarna rulla igång! 


Kommentarer:

1 Anonym:

skriven

Jag är så glad över att du hörde av dig! Jag var själv inlagd på psyket (efter att vi sågs förra veckan) på grund av min ångest. Att veta att det finns andra människor med liknande besvär bara några dörrar bort gör det lite enklare att ta sig framåt av någon anledning. You go girl!

Svar: Tack så mycket! Ja, det känns så mycket lättare när man får veta att riktiga människor i ens närhet också upplevt det. Jag ses gärna på en promenad snart om du vill? Hör av dig på messenger bara så kan vi fixa nåt👍🏻
Linnea AO

Kommentera här: