header-img

Kostproblem & mat-tips

Saker som gör mig glad just nu: träning och hälsosammare mat. Saker jag knappt orkar längre? Träning och hälsosammare mat. Min kropp har börjat bli seg och säga tack och godnatt för att jag inte mår helt på topp mentalt, vilket jag märker rätt tydligt när jag försöker satsa stenhårt på gymmet. Igår orkade jag bara konditionsdelen av mitt träningspass, för när jag satte mig vid första maskinen för att träna ryggen tog det stopp. Och det är förvisso bra att det blev så. Då blir det mer verkligt för mig att jag inte mår bra. Att kroppen sätter fysiska gränser innebär att jag passerat mina mentala gränser för mycket på sistone, och det är en bra väckarklocka. Man ska lyssna på sin kropp. Så det får vara så här ett tag nu tills jag mår bättre. Jag tränar det jag orkar, åker väg och satsar till tusen på gymmet om det är det jag orkar då, eller kör ett lågintensivt pass, eller kanske till och med bara powerwalks och vanliga promenader hemma. Möjligtvis i kombination med HIIT-workouts med hjälp av appar och min yogamatta. Det får bli som det blir, tänker jag. Det tråkiga är ju att när jag inte är mentalt på topp så ökar mitt sug efter onyttigare matprodukter. Och det är inte nödvändigtvis chips, choklad, eller lösgodis som är boven i dramat då, utan för tillfället har det varit vanligt vitt bröd. Ett enorm sug efter bagels, ciabattas, eller varför inte den gamla hederliga hönökakan? Det är sådant jag har varit omåttligt sugen på den senaste tiden, och det är klart att det är mat som jag fortfarande unnar mig då och då. Balans är otroligt viktigt för mig när det kommer till hälsosam kost och livsstil, för att enbart begränsa sig till fullt nyttiga produkter skulle inte hålla i längden. Men det som blir lite av ett problem när jag mår dåligt är att jag unnar mig alldeles för mycket av exempelvis brödet. Mer än vad jag normalt hade käkat av. Det blir lite som det tröstätandet som jag definitivt inte vill tillbaka till. Förhoppningsvis går det inte så långt att jag fastnar i sådana banor igen, men det är såklart svårare att vara strikt med kosthållningen när man inte mår superbra. 
 
Tänkte förresten passa på att förklara innehållet i måltiderna i bildkollaget, så ni inte tror att det är onyttiga saker! Det kan nämligen se så ut, men låt mig berätta vad det är. I ena bilden syns det en tallrik med bl.a. bacon och bröd med smör, men det är till att börja med kalkonbacon, d.v.s. inget onyttigt fett i, utan det är en mager produkt som dessutom råkar smaka jättegott. Brödet i den bilden är nyckelhålsmärkt "Sportbröd" och fungerar superbra att käka när man är hälsosam och tränar, för det innehåller ingen skit och kroppen behöver kolhydrater när man tränar som jag vanligtvis gör. Kolhydrater är inte fienden, som många tror. Däremot är det de långsamma kolhydraterna man vill komma åt, de som oftast finns i fullkornsprodukter och liknande. Så länge man inte gör som jag gjorde idag och käkar upp ett helt paket med libabröd (grovt dock) på samma gång. Men men... Man kan inte alltid vara perfekt här i världen. Brödet i min tacowrap i kollaget är även det fullkorn, så i måttlig mängd är det bara bra för en. Den sista matprodukten från bilden som en del kanske undrar över är det som uppenbarligen är en glass. Men det är en proteinglass från märket Lohilo i smaken Cookie Dough, och det enda negativa med den är priset. En sådan här går för cirka 29-35kr styck beroende på var man köper den, om man inte är smart och drar till Willys denna veckan då de enbart kostar 19:90kr till kampanjpris nu. Herregud, jag måste nog dit och köpa på mig en till Cookie Dough, och en till i smaken Cinnamon Bun. Kanske även i Banana/Chocolate Swirl. Hmm. Den har hursomhelst ett ökat proteininnehåll samt är utan tillsatt socker. Och är gudomligt gott, och blir ett suveränt mellanmål, helggott eller en del av en bra frukost, kanske? Möjligheterna är oändliga när det är nyttigt och gott. I ena bilden har jag sötpotatis till min ugnsbakade kyckling och sparris, och ifall ni aldrig ätit sötpotatis så har ni missat något! Det är fantastiskt att göra i ugn i klyftor, eller koka i småbitar som jag gjort till lunchen på bilden, men är även riktigt gott att göra potatismos av. Den är som namnet kanske avslöjare snäppet sötare i smaken än vanlig potatis, och innehåller även en hel del nyttiga grejer. Toppentips verkligen! 
 
Men nu måste jag runda av blogginlägget, för jag, morsan och moster Lena ska dra ner till stan och bl.a. käka på Vapiano. Som sagt, balans. Det är inte världens nyttigaste, men heller inte världens onyttigaste, och jag kommer inte avlida av att käka onyttigare mat då och då. Även om det är några gånger i veckan. Life goes on. Så vi hörs!
 

Kommentera här: