header-img

Tillbaka på jobb, gym & mental hälsocheck

 
Ni vet när det går skitbra på gymmet och man blir så sugen på att äta nyttigt att man köper 8 st proteinpuddingar i smaken vanilj från Ehrmann för att de var på extrapris? Inte? Det kanske bara är jag då, haha. Ifall ni följer mig i sociala medier i övrigt - typ på instagram - så kanske ni vet om att jag varit sjuk sedan måndag morgon. Så jag har varken varit på jobbet eller gymmet tills idag. Jag var lite segstartad på jobbet kan jag erkänna. Det känns som att det var sjukt längesedan jag jobbade, trots att det var i fredags. Knäppt. Men det var så himla skönt att äntligen kunna gymma igen. Denna gången var jag och tränade i en för mig helt ny gymlokal som ingår i mitt medlemskap hos Fitness24seven. Och den ligger på promenadavstånd från jobbet! Hur har jag missat det här? Så dit drog jag idag och kollade in utrustningen för att jag är typ helt beroende av att ett gym ska ha en riktigt bra träningscykel. Och den var inte lika grym som de på ullevigymmet, men den var helt okej ändå och man förbrände bara lite mindre - plus att det faktiskt fanns en fläkt på den så att man slipper dö av värmeslag när man sitter där och kämpar sig igenom ett intensivt pass av cyklande. Efter 70 minuter på cykeln bytte jag till en powerwalk på löpbandet, med några få minuters joggande inkluderat i de cirka 25 minuterna jag var där. Jag var så pepp på träningen så jag rundade av passet med lite HIIT övningar. Den här gången körde jag på tabata intervaller med övningen "wall sit", då man sitter i 90 grader mot en vägg. Den verkligen känns i benen och rumpan, herregud! Riktigt skönt. Allra sist körde jag magövningar via appen Ab Challenge - min favorit för magträning för den tar så himla bra. Sedan var jag klar! Och drog in på Netto och köpte 8 st proteinpuddingar för 80 spänn. Hoppas hejsan. Till mitt försvar måste jag säga att de är nyttiga och perfekt som mellanmål och jag verkligen älskar dem. Så det så. 
 
I övrigt så mår jag bättre mentalt idag, trots att det är mycket tankar som cirkulerar i mitt huvud. Mår ju fortfarande inte helt på topp, men det känns ändå som att lite av oron och ångesten över några bitar har lagt sig. Vilket är otroligt skönt. Jag har en del stora beslut att ta framöver, och det är främst det som orsakar stress och oro just nu. Mycket av det jag oroat mig för har varit på grund av att det känts hopplöst eftersom det är saker jag inte helt kan påverka, eller saker jag har svårt för. Men jag har bestämt mig för att verkligen ta tag i saker nu. Jag kommer försöka lista de saker som är jobbiga och sedan se på de som ren problemlösning. Vad för steg kan jag faktiskt ta själv för att komma en bit på vägen med att lösa problemet? Jag behöver kunna känna att jag kan göra någonting åt vissa problem eller orosmoment i mitt liv, för det finns faktiskt saker jag kan påverka. Därmed tänker jag ta tag i detta och faktiskt agera. Den ena biten är att jag tror att jag tänker släppa det här med att hitta en egen lägenhet. Det är förbaskat svårt att hitta ett förstahandskontrakt i Göteborg. Och det känns bättre för mig att bara inse det, acceptera det och sedan försöka förbättre delar av min nuvarande boendesituation för att trivas bättre, och låta det ta tid att samla mer poäng på Boplats. Sånt är livet, liksom. Det har liksom känts så tufft att kämpa så hårt med bostadssökandet, stundtals få upp hoppet om att det ska gå, bara för att mitt humör ska krascha när det inte går min väg. Det är inte ett hållbart sätt för mig. Därför får det gå som det går nu. Jag tänker fortfarande söka lägenheter på Boplats med det jag är intresserad av, men jag kommer inte kämpa stenhårt längre. Istället får jag tänka vad jag kan göra för att det ska kännas bättre att bo hemma hos mamma. Vad är de jobbiga sakerna liksom? Går de att göra någonting åt? Det är planen i alla fall för mig. Så det känns riktigt bra.
 
Matbilden högst upp i vänster hörn i kollaget är förresten dagens middag! Den må se riktigt tråkig ut, men det är sådana middagar jag älskar ibland, haha. Sedan jag började med hela den nyttiga matgrejen så har jag blivit galet förtjust i morötter. Då dagens middag fick bli köttfärs med massa goda kryddor - bl.a. tacokrydda - med en halv mosad banan och två gigantiska morötter. Ingen sås. Bara simpelt och supergott. Just nu sitter jag och slötittar på vloggar på youtube medan jag skriver detta inlägg, och snart ska jag fixa ihop ett mellanmål för jag är lite hungrig. Troligtvis kommer jag se mer på youtube innan det blir dags för sängen. Så vi hörs!

Kommentera här: