header-img

Hoppsan va längesedan!

Hejsan hoppsan bloggen. Och jag menar verkligen hoppsan. För enligt arkivet så har jag inte skrivit ett blogginlägg på två veckor, och så långt uppehåll hade jag inte planerat att ha. Men så kan det gå. Det har varit lite svårt att blogga för jag har både mått bra och skitdåligt med lite blandade orsaker, och allting känns inte helt OK att dela med sig av här. Inte för att jag har världens största ego kombinerat med naivitet - det är inte som att jag tror att det är hundratals personer som läser de här inläggen, verkligen inte. Men vissa saker man är med om blir lite väl privat att skriva online så att det finns tillgängligt för vem som helst. Så då har det tyvärr blivit noll skrivande. Får se om jag lyckas förbättra det här!

Då ska vi se vad som hänt sen sist... jo men jag fick ett visningserbjudande på Boplats. Sinnessjukt. Tyvärr var lägenheten bara på 24kvm och köket var extremt litet, och det kändes inte realistiskt för mig att bo där i flera år framöver. För hade jag tackat ja till den så hade mina köpoäng nollställts och det kändes det inte helt värt. Men efter att ha sökt lägenheter i Göteborg otroligt aktivt i över ett år så var det jättekul att äntligen få komma på visning någonstans. Och nu märks det att det faktiskt rullat igång här, för igår ringde en privat hyresvärd mig och erbjöd mig visning på en 2a på 56kvm för 5500/mån! Liksom hallå, vad händer? Den här lägenheten ligger i en jättelugnt fastighet i ett område som det annars snackas väldigt mycket skit om. Men det som är grymt bra här är att de hyr inte ut via Boplats. Det innebär att om jag tackar ja och får kontraktet, så förlorar jag inga köpoäng på boplats, utan jag kan fortsätta samla dagar. Vilket gör att jag kan få en egen bostad nu, men om några år har jag arbetat mig upp till att ha chans att få en bra lägenhet i mitt drömområde via Boplats. Så imorgon ska mamma hänga med mig på visning i den lägenheten. Roligt värre! Men det slutar inte där, för precis när jag börjat cykla på gymmet så vibrerar mobilen med ett sms från boplats. Ett till visningserbjudande. Haha, asså galet. Den här gången var det en 1a från samma privata hyresvärd som första visningserbjudandet var från, så det var ju visar ju att jag har större chans att få bostad från dem på boplats just nu än från någon annan värd. Bra att veta. Den här lägenheten ligger faktiskt i området jag är ute efter, men den är på 33kvm och har en hyra på 5700/mån för att den vid inflytt kommer vara helt nyrenoverad. Det känns ju lite väl dyrt för en så liten bostad, då hade jag nog hellre väntat och samlat mer poäng. 2an jag ska på visning för imorgon har inflytttning den 1 maj, och det är ju supersnart! Det hade ju varit drömmen att få mitt eget hem så här snart. Jag har längtat efter mitt eget utrymme så jäkla länge nu. Liksom ge mig, haha. Blev tvungen att räkna en budget med morsans hjälp igår för att dubbelkolla att jag faktiskt kommer ha råd med en bostad för 5500 plus kostnader för el, bredband och hemförsäkring etc. Jag har ju en del egna fasta kostnader också så allt måste ju klicka. Kostnadertill facket, a-kassa, gym, mobil, CSN, spårvagnskort, Spotify och Netflix. Allt det där är ju inte gratis direkt. Dessutom behövde jag räkna in kostnader för hund i den ekvationen ifall det nu blir en pälsboll till mig i sommar. Och jag kan gladeligen meddela att det skulle fungera, yay! Men på grund av min mentala hälsa som tyvärr har gått ut över min fysiska hälsa den senaste tiden, så har jag pendlat lite fram och tillbaka om huruvida det är en bra tid att skaffa hund på. För att inte tala om att det behöver lokaliseras en dagmatte om pusslet ska gå ihop. Så det återstår att se hur det beslutet blir. 

Men nu snackar vi om något annat tycker jag. Som att jag faktiskt kom ur sängen vid sex imorse och tryckte mig in i tusen lager kläder och drog ut på en timmes lång powerwalk i minusgrader och sol. Det var faktiskt riktigt skönt. Det blev ungefär 8.4km och 550 förbrända kalorier. Synd bara att jag inte har någon att gå promenader med, det är så mycket roligare. När jag är med Sofia och Milou blir det ju en hel del promenader och jag märker ju hur mycket min kropp trivs då. Men nu kommer ju de flytta tillbaka till Stockholm inom kort och då blir det inte mycket promenader tillsammans! Bu på det. Men det får löses med halvregelbundna weekendresor för att få umgås lite. Men jag måste lyckas fixa lite promenadsugna polare här i Gbg. Det finns med på min Att Göra-lista, så det så. Bara tanken på att få en egen lägenhet får kreativiteten i mig att vibrera, tänk all snygg inredning jag kan köpa! Herregud. Så mycket snyggt som finns ju. Men nu ska jag inte gå händelserna i förväg, eller vad det nu är man säger. Kvinnan jag pratade med sa att hon inte hade det godkänt ännu, men att jag ska få gå på visning och sedan kontakta henne efteråt. Men jag hoppas ju såklart. 

Som jag skrev förut så sitter jag och cyklar på Ullevigymmet och är i skrivande stund uppe i 700 förbrända kalorier på 48 min. Mer ska det bli innan jag är klar för dagen! Sedan blir det att dra hemåt och försöka hitta på något att göra - förutom laga middag - för att sysselsätta mig tills det är läggdags. För jag har gått och blivit otroligt rastlös de senaste veckorna vilket har ledigt till småätande av allt som är gott, och det är ju inte långt till närmaste godisaffär numera, speciellt inte när jag upptäckte att Hemmakväll ligger på promenadavstånd hemifrån. Aj aj, inte bra. Men det är okej. Först tyckte jag att jag var dålig som åt godis och allt sånt, men jag har insett att det är helt jävla okej att göra så när man mår dåligt. Dessutom tränar jag ju jättemycket så det gör inte särskilt mycket viktmässigt. Men tanken är ju såklart att fasa ut det beteendet och återgå till min numera normala hälsosamma livsstil. Det får helt enkelt ta tid. Det är inte så jäkla lätt att hålla igång regler och motstå saker man älskar när psykisk ohälsa knackar på dörren och bestämmer sig för att stanna på obestämd tid. Vi får helt enkelt samsas här i mitt huvud tills jag orkar mer. Det får vara bra nog just nu.

Kommentera här: